Tokat Mevlevihânesi
12 Ocak 2019
Vücuttan Ödem Atma Yolları
12 Ocak 2019

1. Tragedya (Trajedi)

  • Kökeni Eski Yunan edebiyatına dayanır. Klasisizm akımının tiyatro türüdür.
  • Seyircilerin korku, acıma gibi duygularının coşturulması ile kötü tutkularından arındırılması sağlanır. (katharsis)
  • Konu olarak tarih ve mitoloji seçilir. Kişiler seçkin kişiler, tanrılar, tanrıçalardır.
  • Dil olarak mükemmele yakın bir dil kullanılmaya özen gösterilmiştir.
  • Eserlerde üç birlik kuralına uyulur. (Üç birlik kuralı, aynı olayın aynı mekânda ve aynı zamanda gerçekleşmesidir.)
  • Olayın yirmi dört saat içinde geçmesi gerekmektedir.
  • Teorisini Aristo Poetika isimli eserinde yapmıştır.
  • En önemli temsilcileri Racine ve Corneile’dir.

2. Komedya

  • Köken olarak eski Yunan edebiyatına dayanır.
  • Kişilerin, olayların komik unsurlarla anlatılması esasına dayanır.
  • Komedyalar da üç birlik kuralına göre yazılmıştır.
  • Kişiler günlük hayatta yer alan sıradan kişilerdir.
  • Dil kaba, yer yer argo ifadelerle doludur.

Komedya Çeşitleri

  • Karakter Komedyası: Her yerde rastlanan insan kusurlarını anlatır. (Moliere- Cimri)
    Töre Komedyası: Toplumun bozuk yönlerini hicveden komedyadır. (Şinasi- Şair Komedyası, Moliere)
    Entrika Komedyası: Güldürü amacıyla yazılan ve şaşırtıcı tesadüflere yer verilen komedyalardır.

3. Dram:

  • Gülünç durumları, acıklı olaylarla, ince ve güzel olaylarla iç içe anlatan tiyatro türüdür. 18. yy.’ın sonlarında romantizmle ortaya çıkmıştır.
  • Dram tiyatrosunda kişiler toplumun her tabakasından olabilir. Soylular, halk, dilenciler hep iç içedir.
  • Üç birlik kuralına uyulmaz.
  • Acıklı, gülünç, güzel ya da çirkin özellik taşıya her olay dramın konusu olabilir.
  • En önemli temsilcisi Shakespeare’dir.

4. Melodram:

  • XVIII. yy’da Fransa’da yaygınlık kazanmıştır.
  • Müzikal arka planla beraber düz konuşmanın da kullanıldığı oyunlardır.
  • Gilbert de Pixécourt ortaya çıkarttı.
  • Trajedinin yozlaşmış halidir.
  • Beden kullanılır. Pandomime ait ögeler vardır.
  • Devrimci bir ruha sahiptir.
  • Birey önemlidir. Fransız İhtilali’nin ruhunu yansıtır.

5. Epik Tiyatro:

  • Siyasal amaçlıdır. Bertolt Brecht kurmuştur.
  • Marksist özellik gösterir.
  • Göstermecidir. Seyirciyi de oyuna katar.
  • Önemli olan seyircinin sorunları sorgulamasıdır.
  • Yabancılaştırma estetiği kullanılır.
  • Sebep-sonuç ilişkisi yoktur.
  • Projeksiyon ve film makinası gibi gereçlerden yararlanılır.

6. Absürt Tiyatro:

  • II. Dünya Savaşı’ndan sonra ortaya çıkmıştır.
  • Saçmalık ön plandadır.
  • Umutsuzluk havası bu tiyatronun doğmasına sebep olmuştur.
  • Yaşamın aykırılığı, umutsuzluk, ölümler, kurtuluş umudu, parçalanmışlık genel temalardır.
  • Nedensellik ve mantık yoktur.
  • İletişimsizlik ve yabancılaşma ön plandadır.
  • Karşı-tiyatro/oyun/kahraman
  • Öykü yoktur.
  • Samuel Beckett, Arthur Adamov, Jean Genet, Jean Tarieu

İlginizi Çekebilir...

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir